Joga dla początkujących: jak zacząć ćwiczyć jogę i jakie są jej zalety?

joga-dla-poczatkujacych

Joga zawsze pomaga mi, kiedy mam gorszy dzień. I nawet nie potrafię opisać jaki spokój i harmonia ogarniają moje ciało i umysł w momencie kiedy ćwiczę jogę. Istnieje oczywiście wiele rodzajów jogi, ale jedną z najważniejszych jej zasad jest połączenie płynnego ruchu z oddechem. W tym poście powiem Wam dlaczego zakochałam się w jodze, jak zacząć ją ćwiczyć i jakie są jej zalety.

Moja przygoda z jogą

Joga jest bardzo ważną częścią mojego życia i towarzyszy mi już od wielu lat. Jeśli dobrze pamiętam zaczęłam ją ćwiczyć na początku studiów. Uczyłam się sama podążając za filmami na YouTube. Moim ulubionym kanałem okazała się być Yoga with Adriene. Jest to obecnie jedyna strona, z której korzystam, ponieważ darzę ją ogromnym sentymentem i wdzięcznością. Na tym kanale znajdują się:

  • joga dla początkujących
  • dla osób z różnych karier (tancerzy, pisarzy, biegaczy, artystów, itd.)
  • na różne momenty życiowe (zmiany, złamane serce, przejedzenie w Święta)
  • kilka 30-dniowych wyzwań jogi (zrobiłam wszystkie i wszystkie z serca polecam)
  • joga dla różnych grup wiekowych (dzieci, nastolatków, dorosłych i osób starszych)
  • dla detoksu ciała
  • dla redukcji masy ciała i wzmocnienie mięśni
  • medytacje

 Naprawdę jest w czym wybierać. W przeciągu ostatnich lat przećwiczyłam prawie wszystkie filmiki i jestem tak ogromnie wdzięczna za to, że ten kanał istnieje, bo na stałe wprowadził jogę do mojego życia.

Joga sprawiła, że poczułam się połączona ze sobą, ze swoim wnętrzem. Uczyłam się też dużo o życiu poprzez mądre komentarze prowadzącej. Dowiedziałam się o energii płynącej przez moje ciało i o czakrach. Nauczyłam się jak dbać o siebie i jak uspokajać rozbiegane myśli. Co więcej, wraz z regularną praktyką, całkowicie ustąpiły bóle pleców i kolan. W trakcie ćwiczeń i po nich czułam się jak nowonarodzona. Wypełniały mnie harmonia i spokój.

Wspomnę też, że nie od samego początku potrafiłam wejść w taki stan spokoju. Nabrałam tego z czasem, ucząc się za każdym raziem kiedy znowu wchodziłam na matę. Teraz już tak długo ćwiczę, że intuicyjnie wiem, jakie będą następne kroki instruktorki i jestem w stanie płynnie przechodzić z jednej pozy do drugiej. Dlatego jeśli chcecie zacząć ćwiczyć, nie irytujcie się początkami i brakiem skupienia, tylko pozwólcie sobie być początkującymi w tej dziedzinie. Jak wszystko wymaga ona praktyki.

Jakie są rodzaje jogi?

Opowiem Wam po krótce jakie są główne rodzaje jogi i na czym polegają. Mam nadzieję, że łatwiej Wam będzie na podstawie tej listy wybrać najbardziej odpowiadającą Wam opcję.

  • VINYASA – jest to dosyć dynamiczna forma jogi, dlatego myślę, że jeśli dopiero zaczynacie przygodę z jogą, lepiej zacząć od łagodniejszej odmiany. Polega ona na płynnym przechodzeniu z jednej pozycji do drugiej. Na pewno popracują tutaj mięśnie. Vinyasa opiera się na sekwencjach powitań słońca, buduje siłę i zwiększa elastyczność ciała.
  • ASHTANGA – także jest to dynamiczna odmiana jogi. W niej najlepiej odnajdą się osoby wysportowane. Opiera się ona na dyscyplinie i wykonywaniu stałych sekwencji przez 6 dni w tygodniu. Fakt, że sekwencje się powtarzają sprawia, że ashtanga zamienia się w swego rodzaju dynamiczną medytację, ponieważ skupiamy się na oddechu, a nie zastanawiamy się nad następnymi ruchami.
  • HATHA – jest to termin, który odnosi się ogólnie do jogi, ale głównie jest kojarzony z łagodną praktyką, która polega na powiązaniu ruchu z oddechem.
  • KUNDALINI  – ta odmiana jogi jest najbardziej duchowa. Opiera się na medytacji, pracy z oddechem, mantrach i mudrach. Joga kundalini ma za zadanie obudzić w nas wyższą świadomość. Jest polecana zarówno początkującym, jak i zaawansowanym, zależy czy interesuje Was takie podejście.
  • YIN – jest to propozycja dla tych, którzy w jodze szukają relaksu. Jest to także wspaniała opcja dla osób, które dopiero zaczynają być aktywne, mają kłopoty ze stawami lub są po różnych urazach. Joga yin uczy cierpliwości, ale też rozciąga mięśnie (głównie kręgosłupa).
  • BIKRAM – inaczej „hot yoga”. Wykonywana jest w nagrzanym pomieszczeniu. Polega na dynamicznych ćwiczeniach z użyciem specjalnej techniki oddechu. Rozgrzewa ciało i powoduje wydalanie toksyn z organizmu.
Pinterest

Zalety jogi

Dlaczego warto ćwiczyć jogę? 

  • redukuje stres
  • uczy cierpliwości
  • relaksuje
  • wzmacnia mięśnie i poprawia elastyczność ciała
  • detoksykuje
  • poprawia postawę
  • reguluje ciśnienie krwi
  • redukuje ból kręgosłupa i stawów
  • zapewnia lepszą gęstość kości
  • poprawia nastrój
  • łagodzi bóle menstruacyjne
  • polepsza jakość snu
  • wzmacnia odporność
  • klaruje myśli
  • otwiera drogę do samopoznania i rozwoju duchowego

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Jogę można zacząć ćwiczyć poprzez kanały z sekwencjami do wykonywania w domu, na zajęciach na siłowni, w studio jogi czy podczas prywatnych lekcji. 

Myślę, że wybór zależy od charakteru danej osoby. Ja lubię uczyć się wszystkiego sama. Byłam na kilku zajęciach jogi, ale nie dały mi one dużej satysfakcji. Wolę ćwiczyć w domowym zaciszu niż sali pełnej osób, ale po prostu taki mam styl. Inni odnajdą się lepiej na zajęciach czy podczas prywatnych lekcji. 

Jeśli zastanawiacie się czy potrzebne Wam będą akcesoria do jogi, to uważam, że mogą się one przydać, ale ja akurat z nich nie korzystam. Używam tylko maty. Czasem biorę książkę zamiast bloczka do jogi albo poduszkę lub koc, żeby podłożyć je pod biodra. Można wykorzystać to, co się ma w domu lub działać z samą matą. 

Mam nadzieję, że zachęciłam Was do ćwiczeń. Jest to naprawdę niezwykła podróż i inwestycja w samego siebie. Dajcie znać w komentarzach czy ćwiczyliście kiedyś jogę i jakie macie z nią doświadczenia.

5 komentarzy

  1. Chętnie obejrzałbym kilka filmików o jodze, które kanały jeszcze Pani poleca ???

  2. Super artykuł. Poproszę o więcej.

    1. Dziękuję, niedługo będzie więcej 🙂

  3. Czuję się zainspirowana!

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *